"Si em pregunten per què escric en català, se m'acuden tres raons: primer, perquè és la meva llengua; segon, perquè és una llengua literària; i tercer, escric en català perquè em dóna la gana." (Montserrat Roig)

dimecres, 7 d’octubre del 2015

Dones que no ens tenyim



“Tíñete, mujer!”, em va dir la mare d’un company d’escola del meu fill en veure que m’havia deixat els cabells de color natural. Que m’havia deixat de tenyir, per dir-ho amb més propietat. Em va sorprendre la seva impertinència (allò que en castellà se’n diu “desfachatez”, que és una paraula que envejo d’aquell idioma perquè la pronunciació de les seves quatre síl·labes equival a quatre escopinades d’indignació). Què es pensava? Que no sabia el que em feia? Que havia estat víctima d’un atac sobtat i prolongat de vagància i deixadesa? I em va sorprendre, sobretot, perquè uns instants abans, quan jo l’havia distingida a distància, m’havia quedat parada (feia temps que no la veia) en veure-li la cara solcada d’arrugues com mai abans l’havia vista (devien ser de prendre el sol, segurament, que és el motiu més estúpid que podríem trobar per tenir arrugues). No li vaig respondre “doncs tu, fes-te un lífting” perquè no sóc d’aquesta manera, però bé que s’ho mereixia. Quin és el problema, de portar els cabells naturals? “Fa deixat”, diuen algunes. “Et fa gran”, diuen d’altres. Una, fins i tot, em va dir que em feia semblar una dona gran ben conservada. Ai, senyor! Posa una “dona gran” tenyida al meu costat i ja ho veurem, si això és veritat. Per sort, hi ha d’altra gent que els semblen tan bonics, els meus cabells al natural, perquè hi porto els reflexes incorporats, dins d’una gamma de grisos i blancs força afortunada (si em permeteu la immodèstia. Que no són quatre cabells blancs mal comptats enmig d’una cabellera castany clar o ros fosc (mai no vaig acabar d’escatir quina era la definició escaient) com em passava quan vaig prendre la decisió de tenyir-me’ls, fa molts anys, sinó que, ara, tot i la meva edat encara jovençana (quaranta-llargs, confesso), tinc gairebé tots els cabells d’aquell to plata argentat tan autèntic, tan difícil que cap tint aconsegueixi igualar. Però, tant se val: el que em convé que quedi clar és que jo no em tenyeixo —més ben dit: jo he deixat de tenyir-me— perquè m’ha vingut de gust. És una decisió personal, com qui escull de quin color pintar casa seva, de quina manera vol anar vestida o quina mena de queviures no ompliran mai el seu rebost. Com si no ho hagués volgut fer mai, ni quan els cabells blancs eren, realment, només quatre de mal comptats. Ningú no hi té res a dir, i menys de segons quines maneres i amb una certa insistència. És una qüestió de respecte, ni més ni menys. Una qualitat de què la societat no sembla anar gaire sobrada, precisament.

2 comentaris:

  1. Hola, Anna!
    Arribo aquí cinc anys més tard, però mai no he cregut que els escrits literaris, o senzillament interessants, caduquin.
    A mi tant me fa que una dona, o home, es tenyeixi el cabell o no se'l tenyeixi, com que dugui o no texans, o es pinti els ulls o se'ls deixi de pintar, o li agradi la pizza o s'estimi més menjar un gelat. És a dir, "que tot és una qüestió de respecte", efectivament.
    Ara bé, després d'observar molta gent, trobo que els cabells tenyits, sobretot de colors foscos, accentuen les arrugues. I li treuen brillantor; això ho he vist amb els meus cabells que eren molt brillants i des que me'ls tenyeixo tenen un aspecte mat, i és una de les raons per estar-ne farta.
    La meva mare anava amb els cabells naturals, grisos, i hi havia gent que la criticava (ella no es deixava convèncer pas), però també molta altra gent li deia com eren de bonics els seus cabells, sobretot per la brillantor. Jo pensava anar pel mateix camí, però la pressió de companyes de la universitat, i d'una perruquera que em va convèncer que si me'n cansava amb unes quantes rentades fora el tenyit (mentida!), vaig acabar cedint. I sempre més me n'he penedit, però pel tipus de feina que faig no volia deixar de tenyir-me i anar un parell d'anys amb els cabells mig tenyits i mig naturals (això sí que trobo que fa molt lleig). I va arribar la covid-19 i les perruqueries tancades mesos i faig classes per internet (per alguna raó els cabells mig tenyits no es veuen tan bé per Zoom) i vaig dir que ara era la meva per deixar-me de tenyir per sempre més.
    Perdona pel comentari tan llarg.
    Gràcies per l'article!
    Shaudin

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies per comentar, Shaudin. Celebro que el confinament per la covid-19 t'hagi servit per a alguna cosa bona. Ànims amb aquest canvi. Jo vaig decidir-me a fer-lo d'un dia per l'altre i vaig passar un temps amb la clenxa ben diferenciada, fins que vaig poder tallar-me tot el tros tenyit. M'ho vaig estimar més així. Els comentaris de la gent, un cop fet el canvi total, és clar, han estat sempre majoritàriament elogiosos. També he comprovat que altres dones del meu voltant (a la feina, sobretot) també s'han decidit a fer aquest pas; em fa gràcia pensar que ho han fet esperonades pel meu exemple. M'alegro molt que tu també deixis enrere aquesta mena d'esclavitud moderna i, de vegades, autoimposada per pors i inseguretats. Una abraçada ben forta, Shaudin!

      Elimina