La caja de botones de Gwendy
Stephen King i Richard Chizmar
Editorial Suma de letras, 2018
Stephen King i Richard Chizmar
Editorial Suma de letras, 2018
He llegit aquest llibre en poques hores. Allò que es diu: l'he devorat. És
una novel·la breu i va signada per Stephen King, escriptor de culte a qui sempre
és plaent de llegir, i per Richard Chizmar, propietari de Cemetery Dance Publications,
una editorial especialitzada en literatura de terror. El motiu pel qual King comparteix
autoria amb aquest altre senyor m’ha semblat d’allò més sorprenent: el de Maine
va anar escrivint la història fins que va arribar un moment en què no sabia com
acabar-la i li ho va demanar al seu amic. Per correu electrònic es van anar passant les idees i ho van acabar fent a dues mans. Tanmateix, el resultat final, enlloc
de ser una obra millorada, ha acabat sent una obra millorable.
Poqueta cosa, per ser de King. Ara, això sí, amb tots els trets característics
que admiro tant de la seva narrativa, com ara la capacitat de penetració psicològica en la ment femenina adolescent.
'La caja de botones de Gwendy' relata la
història d’una noia que viu en un poble fictici, Castle Rock, part indestriable de l’imaginari mític de King. Quan la història comença, la Gwendy Peterson és grassoneta, menja compulsivament, està acomplexada i pateix bullying a l'escola. Un home misteriós l'aborda un dia per donar-li una caixa de
botons (dels que es pitgen, no pas dels de merceria). La caixa és màgica i ella haurà de conservar-la fins que ell la hi demani, més endavant; mentrestant, la Gwendy podrà utilitzar-la com li vingui de gust, tenint en compte que la caixa, segons com la faci anar, pot tenir uns efectes literalment devastadors. En
les primeres pàgines, la Gwendy ens remet al personatge de la Carrie White per la propensió a ser marginada pels espècimens de torn, però l’aparició de la caixa de botons
modifica les circumstàncies i li fa experimentar uns canvis espectaculars en tots els aspectes. Al llarg de l'obra, el lector acompanyarà la Gwendy des de la preadolescència fins a la
universitat, moment en què el senyor misteriós torna per reclamar la capseta i es clou la novel·la. Ambientada en els anys 70 però escrita ara mateix, l'obra té una deliciosa pàgina vintage que sempre ve molt de gust. No és pas una novel·la de terror, tot i que conté algunes escenes truculentes, sinó més aviat fantàstica i de tocs sobrenaturals però, com sovint passa en les novel·les de gènere quan estan ben fetes, del que ens acaba parlant és de la condició humana en general i, particularment, del procés d'aprenentatge de la protagonista al llarg dels anys, influït per la presència de la caixa misteriosa.
És veritat que aquesta és una novel·la "devorable" en
poques hores, no només per la brevetat sinó perquè juga amb les expectatives de tal manera que el lector
no té més remei que quedar-se enxarxat en el joc de la ficció i l'únic que desitja és arribar al desenllaç per saber
com s’acaba. A més, la protagonista és una noia a qui l'autor —escriptor mascle
gens masclista— dota d’una intel·ligència i un capteniment que la fan molt
atractiva. Ara bé, no aporta gaire cosa nova. És una història que es veu molt
simple per la manera com està narrada, podrien haver-li tret molt més
suc. Es passa per l’adolescència de la protagonista d’una manera massa ràpida.
Ja sabeu que m’agraden les novel·les breus, però quan juguen com cal amb els
tempos; aquesta no acaba de resoldre bé aquest aspecte. Els esdeveniments se succeeixen de manera una mica
precipitada i se salten moments de la vida de la protagonista que haurien pogut
donar molt de joc si s’hi haguessin entretingut una mica més. Es desaprofita
l’ocasió per descriure les vivències de la protagonista, tan bé com narra King
aquesta mena de personatges; tot i això, la Gwendy és un personatge molt més ben traçat que no pas la resta, que acaben difuminats en l'estereotip.
Pel que fa a l'edició, la novel·la té una factura impecable. Tapa dura amb sobrecoberta, inclou unes
il·lustracions interiors ben reeixides en blanc i negre i unes d'esplèndides en colors a la portada i la contraportada. Tot i això, el preu no és gens elevat. Una novel·la per passar
l’estona (cosa que, per ella mateixa, ja és prou bona) i per adonar-se que fins i tot els escriptors més
merescudament encimbellats poden tenir defectes o moments en què no són tan genials.
"-A lo mejor te ves gordita, porque las chicas y mujeres de este país nuestro tienen ideas extrañas sobre su aspecto. Los medios... ¿Sabes a qué me refiero con "los medios"?
-Claro. Los periódicos, la tele, la revista Time i la Newsweek.
-Lo has clavado. Pues bien, los medios dicen: "Chicas, mujeres, en este nuevo y valiente mundo de igualdad, podéis ser lo que queráis mientras no dejéis de veros los dedos de los pies cuando os ponéis derechas".
Es verdad que ha estado observándome, piensa Gwendy, porque hago eso todos los días al llegar arriba. Se ruboriza."
"La preocupación de Gwendy por que alguien descubra o robe la caja es como un constante murmullo de fondo en su cabeza, pero en ningún momento llega a regir su vida. Se le ocurre que esa quizá sea una de las razones de que el señor Ferris se la diera, de que la hubiera nombrado la elegida."
"A principios de junio, la señora Peterson y Gwendy fueron a la galería comercial del centro de Castle Rock y volvieron a casa con un par de coloridos bikinis -uno, amarillo canario; el otro, de un intenso color rojo con lunares blancos- y chanclas a juego. El bikini amarillo pronto se convierte en el favorito de Gwendy. Nunca lo admitiá ante nadie, pero en la intimidad de su cuarto, cuando se contempla en el espejo de cuerpo entero, piensa en su fuero interno que se parece a la chica que anuncia el protector solar de Coppertone. Esto nunca deja de complacerla."
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada